شرکت رباتیک سی برج
به وب سایت رسمی شرکت صنایع رباتیک سی برج خوش آمدید
درباره وبلاگ


به نام آفرینندۀ عقل وسیع در جسم محدود آدمی سلام و درود خدا بر پیامبر اسلام و آل او که مظهر علم و دروازه دانشند. خدای بزرگ را شاکریم که توفیق خدمت رسانی به خلق و انجام وظیفه علم آموزی را به ما ارزانی داد. در سال همت مضاعف و کار مضاعف و پیروی رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای جنبش نرم افزاری و پیشرفت علمی کشور عزیزمان برآن شدیم تا با همّت قشر تحصیل کرده و جویای علم، قدمی نو و بلند برای پیشرفت ایران و ایرانی برداریم. از آنجا که نوجوانان و جوانان امروز ارزنده ترین نیروهای فردای ایران عزیزمان هستند، پس سعی مان را بر آن منعطف ساختیم تا با وجود موانع بسیار و سختی راه، طرحی نو برای نوجوانان و جوانان پیاده سازی کنیم تا بتوانیم با کمک بستر های مناسب علمی و با کمک تجهیزات مناسب زمینه افزایش سرعت و بازده علمی را مهیا نماییم
آخرین مطالب
نويسندگان
تلویزیون آنلاین

دکتر همایون سراجی، دانشمند ارشد رباتیک ناسا و از اساتید سابق دانشگاه صنعتی شریف که از مدیران تیم‌های رباتیک و کنترل کاوشگرهای فضایی ناسا بود،در سال 1386 و  در سن 60 سالگی در کالیفرنیا درگذشت.

مرحوم دکتر سراجی در بسیاری از ماموریت‌های کاوشگرهای رباتیک ناسا از جمله ماموریت استثنایی کاوشگرهای دوقلوی «روح» و «فرصت» که زیر نظر دکتر فیروز نادری رییس وقت ماموریت‌های مریخ ناسا اجرا شد، مشارکت داشت و با ارائه طرح‌ها و روش‌های ابتکاری نقش مهمی در پیشبرد این ماموریت‌های بزرگ فضایی ایفا کرد.

مرحوم دکتر سراجی در سال 1326در تهران متولد شد و تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در داخل کشور ادامه داد.

وی در سال  1348 با اخذ مدرک کارشناسی در رشته الکترونیک با رتبه اول از دانشگاه سوزکز Sussex در انگلیس فارغ التحصیل شد و در سال 1972 مدرک دکتری خود را در رشته سیستم‌های کنترل از دانشگاه کمبریج در انگلیس اخذ کرد.

سراجی بعنوان محقق در کالج سنت جان در کمبریج انتخاب شده و به مدت دو سال به تدریس و انجام تحقیقات فوق دکتری مشغول بود.

وی در سال 1974 به عنوان استاد مهندسی برق به هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف پیوست و مدت 10 سال در رشته سیستم‌های کنترل تحقیق و تدریس کرد.

دکتر سراجی در سال 1984 به عنوان دانشمند ممتاز سازمان ملل انتخاب شد و یک سال را به عنوان استاد میهمان در دانشگاه نیومکزیکو در آمریکا گذراند.

وی در طول 13 سال فعالیت دانشگاهی، مقالات متعددی در زمینه سیستم‌های کنترل چند گونه با تمرکز بر روی کنترل نوری، استقرار قطب، کنترل کننده‌های چند گونه PID و تنظیم خروجی، منتشر کرده است.

دکتر سراجی در سال 1985 به عنوان عضو ارشد فنی به آزمایشگاه پیشرانش جت JPL  ناسا ملحق شد و به طور نیمه وقت نیز در موسسه فن‌آوری کالیفرنیا Caltech تدریس می‌کرد.

مرحوم دکتر سراجی از سال 1991، سرپرستی و مدیریتی گروه تحقیقات تله رباتیک و کاربردهای آن را که متشکل از حدود 20 مهندس و محقق بود، در مرکز JPL ناسا بر عهده داشت.

وی طی فعالیتش در JPL، ‌تحقیقات گسترده‌ای در حوزه سیستم‌های کنترل ربات به ویژه در بخش کنترل ربات تنظیم شونده، ردیابی ربات بر اساس دستور، کنترل ربات‌های ماهر، کنترل تماس، پیشگیری از برخورد بی درنگ و فرود ایمن فضاپیما انجام داد.

دکتر سراجی در سال 1992 جایزه دستاورد مهندسی استثنایی ناسا، در سال 2002 و 1991 جایزه دستاورد گروهی ناسا و از سال 1995 به بعد هشت جایزه عملیات فضایی اصلی ناسا را به خود اختصاص داد.

هم چنین در سال 2003 برای انتشار مقاله «تحقیقات برجسته» جایزه ادوارد استون آزمایشگاه JPL را دریافت کرد.

دکتر سراجی در سال 1996 به دلیل تحقیقات فردی مهم در حوزه‌ ی رباتیک به عنوان دانشمند ارشد تحقیقاتی در آزمایشگاه JPL منصوب شد.

وی در سال 1997 برای تحقیقاتش در زمینه فناوری کنترل رباتیک و کاربردهای فضایی آن عضو محقق انجمن IEEE شد.

در سال 2003 نیز وی با عنوان پرمقاله ترین نویسنده در تاریخ 20 ساله Journal of Robotic System شناخته شد.

یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, :: 1:28 قبل از ظهر :: نويسنده : روابط عمومی شرکت

SCARA

For Selective Compliant Articulated Robot for Assembly

اسکارا مخفف «بازوی رباتیک ماهر منعطف و دارای حسن برای مونتاژ» می باشد . اسکارا یک ترکیب جدید و مردم پسند است که همان گونه که از نام آن پیدا است برای عملیات مونتاژ قابل استفاده است .

در سال 1981 میلادی ربات اسکارا با هدایت پروفسور «هیروشی مکینو» استاد دانشگاه یاماناشی ساخته شد .

بازوی اسکارا دارای ساختار RRP می باشد . یعنی دارای سه مفصل می باشد که مفصل های اول و دوم از نوع لولایی (دورانی) و مفصل سوم کشویی (خطی) می باشد . این سه مفصل دارای محورهای موازی (مطابق با شکل) می باشند . از مفاصل اول و دوم برای تعیین مختصات X و Y استفاده می شود و از مفصل سوم برای تعیین مختصات Z استفاده می شود . ربات اسکارا دارای قدرت مانور بسیاری در صفحه XY می باشد به همین علت کاملا مناسب مونتاژ کاری می باشد . از این ربات علاوه بر کار های مونتاژ در کارهای بلند کردن و قرار دادن ( جابه جایی جسمی از محلی به محل دیگر) نیز بهره برداری می شود .

ویژگی ربات اسکارا اتصال دو رابط لولایی پی در پی با محور های موازی ، شبیه دست انسان می باشد . به همین دلیل به آن هنرمند می گویند . این ویژگی به ربات این قدرت را می دهد که در مساحتی محدود ، باز و جمع ، شود . وبه سرعت خود را از نقطه ای به نقطه ی دیگر برساند .

ربات اسکارا تنها با یک پایه محکم شده و برای نصب به جای کمی نیاز دارد و به راحتی آماده کار می شود .

نرم افزار کنترل آن به سینماتیک وارون (حرکت شناسی) و درون یابی خطی حرکت نیازمند است . نرم افزار هایی که با اسکارا فروخته می شود معمولا برای کاربر نهایی آسان است .

هم اکنون از ربات های اسکارا به خاطر این که سرعت زیادی دارند ، در مکان های تولیدی گوناگونی استفاده می شود . می توان گفت مناسب کاری می باشد که سرعت در سه یا چهار محور نیاز دارد همچنین صرفه اقتصادی (کارکرد به پول) زیادی دارد .

 

 

بازوی رباتیک اسکارا

 

بازوی رباتیک اسکارا

 

PUMA

Programmable Universal Manipulation Arm

Programmable Universal Machine for Assembly

پوما مخفف «بازوی ماهر چند منظوره قابل برنامه نویسی» یا «ماشین برنامه پذیر یونیورسال  برای مونتاژ» می باشد .  

تاریخچه :

 اولین بار ، ربات صنعتی پوما در سال 1978 در بخش رباتیک شرکت یونیورسال تکمیل و ساخته شد . اولین مشتری این ربات ، کمپانی جنرال موتور بود . بازوی ماهر هنرمند پوما تا سال 1986 تنها توسط یونیورسال تولید می شد  با اتمام لیسانس آن ، شرکت کازاواکی نیز به تولید آن مشغول شد . در سال 1988 این پروژه  توسط وستینگهاوس به کمپانی سوئیسی استیبالی فروخته شد  . بخش مهندسی رباتیک نوکیا موفق به ساخت ، حدود 1500 دستگاه از این ربات درسال های  دهه 1980 شد . مدل پوما 560 بیشترین مشتری را داشت . نوکیا بخش مهندسی رباتیک خود را در سال 1990 فروخت . در سال 2002 تشکیلات « کنترل ، رباتیک و جوشکاری» جنرال موتور ، اولین نمونه اصلی ربات پوما را به موسسه اسمیتسون موزه ملی آمریکا هدیه داد .

 پوما چیست ؟

 به هر بازو  صنعتی که دارای ساختار RRR می باشد (یعنی دارای سه مفصل از نوع لولایی (دورانی) باشد) و و محور های مفاصل  دوم و سوم با هم موازی بود و آن دو  بر محور مفصل اول عمود باشند ( مطابق شکل)  ، پوما می گویند . 

نام های دیگر پوما 

بازوی ماهر هنرمند ، بازوی ماهر شبه انسان ، بازوی ماهر چرخان ، بازوی ماهر آرنجی ، بازوی رباتیک مفصلی و .... همگی نام های دیگر پوما می باشند . 

درجات آزادی  

درجات آزادی به معنای حداقل تعداد مختص لازم برای مشخص کردن وضعیت جسم است . برای دسترسی به هر نقطه در صفحه به دو درجه آزادی و برای دسترسی به هر نقطه در فضا به سه درجه آزادی نیازمندیم . همچنین برای جهت گیری ابزار در صفحه به یک درجه آزادی و برای جهت گیری ابزار در فضا به سه درجه آزادی دیگر نیاز مندیم . بازو پوما با داشتن سه محور ، دارای سه درجه آزادی برای رفتن به هر موقعیتی می باشد . معمولا به انتهای بازو پوما ، مچ کروی نصب می گردد . این مچ به ربات پوما توانایی  جهت گیری با سه درجه آزادی را می دهد . بنابراین ربات پوما (بازو چرخان به همراه مچ کروی) دارای 6 درجه آزادی می باشد که به ربات قابلیت مانور بسیار بالایی می دهد . و می تواند به هر نقطه ای حرکت کند و ابزار را در هر جهتی قرار دهد. 

ویژگی ربات پوما   

 

اتصال سه رابط لولایی پی در پی با محور های عمود و موازی ،ساختاری شبیه دست انسان را به این ربات می دهد . به همین دلیل به آن ، بازوی ماهر شبه انسان می گویند .  این ترکیب یک فضای بزرگ آزادی حرکت ، در یک فضای فشرده ، را فراهم می سازد . سرعت ، دقت و چالاکی این ربات از جمله مزایایی می باشد که این طرح را و جذاب و  مورد پسند عموم ساخته است.  

مقایسه پوما و ربات های صنعتی دیگر 

مفصل ها ی لولایی نسبت به مفصل های کشویی دارای قیمت کمتر و ساخت راحت تر می باشند و همچنین موتور های الکتریکی دورانی نسبت به موتور های الکتریکی خطی و جک های هیدرولیکی و نیوماتیکی دارای قیمت کمتر و کنترل پذیری بیشتری می باشند .ربات صنعتی پوما به علت استفاده از  مفاصل لولایی و موتور های دورانی دارای سرعت و دقت بیشتر و قیمت کمتر نسبت به سایر ربات های صنعتی  دارای جایگاه ویژه ای در صنعت می باشد . این تفاوت وقتی بدانیم 70 درصد ربات های صنعتی از این نوع می باشند بیشتر آشکار می شود . 

کاربرد های ربات های صنعتی پوما  

مونتاژ – بسته بندی – جوشکاری – رنگ پاشی – برش – تراشکاری – جابه جایی محصول – بسته بندی – جراحی های پزشکی – نمونه گیری - پولیش کاری – کنترل کیفیت – امنیتی و ... . 

سازندگان ربات های پوما 

امروزه تقریبا بیشتر ربات سازان دنیا ، به ساخت مدل های مختلف ربات های سری پوما ، مشغول شده اند . از جمله معروف ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد .

 Kawasaki - ABB - Kuka - Fanuc - Stäubli  - Adebt - Motoman  – Mitsubishi

  

ربات های صنعتی ماهر هنرمند چرخان و شبه انسان پوما PUMA

 

 

Robot Modeling and Control

 Author

Mark W. Spong , Seth Hutchinson , M. Vidyasagar

 

 

 

 کنترل و دینامیک ربات

مترجم : دکتر محمد مهدی فاتح

تعداد صفحه: 406

 نشر: دانشگاه صنعتی شاهرود

تاربخ نشر : 8 بهمن 1385

شابک: 9647637004

قطع کتاب: وزیری

 

مکانیک و کنترل در روباتیک

ویرایش دوم

مترجم : دکتر علی مقداری و مهندس فائزه میرفخرایی

 تعداد صفحه: 552

ناشر: دانشگاه صنعتی شریف ، انتشارات علمی

تاربخ نشر : 08 مهر 1385

شابک: 964637929x

قطع کتاب: وزیری

وزن: 1150 گرم

 

 رباتیک تحلیل، سیستمها و کاربردها

مترجم : دکتر محمد مهدی فاتح 

 تعداد صفحه: 514

ناشر: دانشگاه صنعتی شاهرود

تاربخ نشر : 26 اسفند 1386

شابک: 9789647637510

قطع کتاب: وزیری

وزن: 1050 گرم

 

Hardcover: 496 pages
 
Publisher: Wiley  November 18, 2005
Language: English
 
ISBN-10: 0471649902
 
ISBN-13: 978-0471649908
 
Product Dimensions: 9.3 x 7.5 x 0.9 inches
 
Shipping Weight: 2 pounds
 

 

 

 

 


 
 Author
 
John J. Craig
 

 
Hardcover: 408 pages
 
Publisher: Prentice Hal l; 3 edition  August 6, 2004
Language: English
 
ISBN-10: 0201543613
 
ISBN-13: 978-0201543612
 
Product Dimensions: 9.2 x 7.2 x 0.9 inches
 
Shipping Weight: 1.7 pounds
 

 

 

 

 

 


 
Author
 
Saeed B. Niku
 

 
Hardcover: 349 pages
 
Publisher: Prentice Hall July 30, 2001
Language: English
 
ISBN-10: 0130613096
 
ISBN-13: 978-0130613097
 
Product Dimensions: 9.3 x 7.1 x 0.9 inches
 
Shipping Weight: 1.4 pounds
 

 
 
 
 
 کتاب اول سال بهار 1389 ترجمه شد .
 
مدلسازی و کنترل ربات 
مولفان : مارک دبلیو. اسپانگ - ست هاچینسون - ام. ویدیاساگار 
مترجم : دکتر ایرج حسن زاده "عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز"
ناشر : انتشارات فن آذر 
ناشر همکار : انتشارات آشینا 
تعداد صفحه : 504
قطع : وزیری
قیمت : 9500 تومان
شابک : 9786005552195
رده بندی کنگره : TJ211/35
شماره کتابشنای ملی : 2019233
چاپ اول : بهار 1389

 
 
 ویرایش های قدیمی این کتاب ها (چاپ سال 1989 )  ترجمه شده است

Introduction to Robotics: Analysis, Systems, Applications
 

Introduction to Robotics: Mechanics and Control 3rd Edition
 
جمعه 7 مهر 1390برچسب:, :: 3:13 قبل از ظهر :: نويسنده : روابط عمومی شرکت

در يك تعريف بسيار ساده و ابتدايى مى توان گفت روبات ها ماشين هايى قابل كنترل توسط كامپيوترها هستند كه برنامه ريزى شده اند تا حركت كنند، اشياى خاصى را جابه جا كنند و كارهاى ديگرى كه در محدوده كارى آنها قرار دارد، انجام دهند. روبات ها مى توانند كارهاى تكرارى را سريع تر، ارزان تر و دقيق تر از انسان ها انجام دهند. لغت روبات از كلمه چكسلواكى robota، به معنى نيروى كار اجبارى، گرفته شده است. كلمه روبات اولين بار در سال ۱۹۲۱ توسط كارل كپك، رمان نويس و نمايشنامه نويس اهل چكسلواكى استفاده شد. كلمه روبات به ماشينى گفته شده بود كه براى كمك به انسان كارهايى را كه براى انسان سخت و نامطلوب يا ناخوشايند است، انجام مى دهد. روبات ها در فيلم ها به صورت خيالى و خارق العاده و هوشمند و گاهى اوقات موجودات مصنوعى خطرناك به تصوير كشيده مى شوند. اما روبات ها در حقيقت براى انسان ها كار مى كنند و كارها و ماموريت هايى كه ممكن است براى آنها خطرناك باشد، انجام مى دهند. در آينده، روبات ها در مدارس، منازل و حتى در بخش هايى از بدن انسان حضور خواهند داشت. در اوايل قرن هجدهم، براى اولين بار عروسك هاى خيمه شب بازى مكانيكى در اروپا ساخته شد. اين عروسك ها روبات خوانده مى شدند و توسط حلقه هاى متصل به هم گردانده مى شدند و توسط انتخاب گرهاى استوانه دوار كنترل مى شدند. در ۱۸۰۱ جوزف ماريا جكوارد يك دستگاه بافندگى خودكار اختراع كرد. اين دستگاه براى كنترل بالا رفتن نخ ها در كارخانه هاى پارچه استفاده مى شد و اولين دستگاهى بود كه مى توانست برنامه اى را ذخيره كند و يك ماشين را كنترل كند. پس از آن متداوماً تغييرات بسيار اندكى در سير تحول روبات ها رخ مى داد، اما به كندى به جلو حركت مى كرد.در اواخر دهه پنجاه و اوايل دهه شصت، اولين روبات هاى صنعتى به نام Unimate، توسط جورج دول و جو اينگلبرگ ارايه شد. اولين امتياز ثبت اختراع به نام دول بود، اما اينگلبرگ نخستين روبات بازارى را ساخت. از اين رو اينگلبرگ «پدر علم روباتيك» ناميده شده است. در سال ،۱۹۵۴ جورج دول يك بازوى مصنوعى با چندين اتصال ارائه كرد كه مقدمه اى براى روبات هاى پيشرفته امروزى شد. پس از آن يك مهندس مكانيك به نام ويكتور شينمن، يك بازوى انعطاف پذير ساخت كه تحت عنوان بازوى دستى جهانى قابل برنامه ريزى (PUMA) شناخته شد.



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 8 تير 1390برچسب:, :: 5:30 قبل از ظهر :: نويسنده : روابط عمومی شرکت

 

     ربات و انسان

 

 

   به جرات می توان گفت که علم رباتیک یکی از موضوعات مهم امروزی بشر است

  ربات موجودی است الکترونیکی و الکترومکانیکی که انسان قصد جانبخشی به آن را دارد.

   چندی از دانشمندان آینده ای مبهم را با وجود این دستاورد برای انسان پیش بینی کرده اند

   و معتقد اند که ربات، بشریت را نابود می کند!

 

اما چرا به این واقعه معتقداند؟

   در دنیای کامپیوتر و رباتیک، مبحثی بنام "هوش مصنوعی" وجود دارد که یکی از گرایش های مهندسی نرم افزار است. این   علم می کوشد تا به کامپیوتر های بی جان و بی خرد، عقل و هوش ببخشد. بطوری که بتوانند مانند یک انسان، البته در چهارچوب های تعیین شده، (به طوری که به انسان صدمه نزنند و فرمان بردار او باشند) فکر و تصمیم گیری کنند. این علم می تواند بسیاری از مشکلات انسان ها را حل کند و به او زندگی راحت تری ببخشد. مانند ربات های کارگر که در کارخانه ها کار می کنند و یا ربات های کاوشگر که به کشف کرات دیگر مشغولند و ربات های امدادگر و یا اقسام دیگر. شاید تا اینجای کار، موضوعی غیر معقول نباشد و ممکن است فکر کنید که این کار بسیار خوب است. اما یک مشکل اساسی وجود دارد!

  با یک مثال این موضوع را توضیح می دهم. فکر کنید بشر تا جایی در این علم پیشرفت کرده که توانسته است رباتی همانند  خودش با تمام قابلیت های حرکتی و فکری (که می تواند براحتی راه برود و فکر کند و فرمانبردار کامل انسان باشد) طراحی کند. این ربات می تواند بفهمد که شما هم اکنون ناراحت هستید یا خوشحال و نسبت به این حالت، فکر کند و رفتاری متناسب از خود نشان دهد. پس این ربات می تواند فکر کند و همان طور که گفته شد، این فکر در چهارچوب های تنظیم شده است. ولی اگر زمانی فکر کند که می تواند از انسان پیروی نکند و یا کارهای او را انجام ندهد، در این موقع چه باید کرد! اگر این ربات به قدری هوشمند باشد که بتواند خود تولید هوش کند و راه هایی برای انجام کارهایی مخالف با خواسته های انسان انجام دهد،چه باید کرد؟! اگر فکر کند که می تواند به انسان کلک بزند، در حالی که او نفهمد، چه باید کرد؟ 

پیوندهای روزانه
لینک های مفید


ورود اعضا:

Online User


statistics